Tuesday, March 24, 2009

Menjadi Kenyataan













Akhirnya apa yang saya impikan telah menjadi kenyataan.


Kereta telah pun boleh terbang. The Terrafugian telah diasaskan oleh graduan-graduan di Jabatan Aeronautics dan Astronautics Massachusetts Instute of Technology dan MIT Sloan School of Management. Kereta terbang ini boleh terbang dengan kelajuan 115 batu sejam dengan jarak penerbangan sejauh 460 batu. Menggunakan enjin 4 strok dengan kuasa 100 kuasa kuda. Bersaiz 19 kaki panjang, sayapnya boleh dilipatkan ke atas untuk kesenangan menyimpannya di dalam garaj. Minyaknya boleh diisikan di mana-mana stesyen petrol.



Mahu membelinya?



Harga anggaran sebanyak US194,000 dollar dan akan dikeluarkan secara kemersial pada tahun 2011. Ianya telah dipanduji di Plattsburgh International Airport, Amerika pada 5.3.2009.



Bagi orang-orang yang berada atau merasakan ada kelebihan wang ringgit bolehlah menempahnya sebuah. Bolehlah mengelak daripada kesesakan jalan raya terutama ketika balik kampung di musim perayaan.



Dan untuk pengetahuan, kereta terbang ini juga telah dicipta lebih awal oleh Moller International. Terdapat enam model kesemuanya. Di antaranya modelnya ialah M200X dan M400. Ia boleh berlepas seperti jet pejuang Harrier British. Sila layari http://www.moller.com/.

No comments: