Tuesday, September 1, 2009

WANG BANYAK YANG TIDAK BERKAT

Dengan replika cek yang dimenangi

Dengan tunangnya sebelum berpisah. Dan bersekedudukan dengan seseorang lelaki lain yang menjerumuskan diri dalam dadah dan melahirkan dua orang anak tanpa ikatan perkahwinan.



Wajah berseri ketika menerima berita kemenangan! Kini hanya penderitaan demi penderitaan yang dialami sehinggakan cuba membunuh diri sebanyak tiga kali.
Dalam menyesali diri dia berkata adalah lebih baik kalau dia tidak mengambil wang kemenangan itu sejak dari awal atau tidak mencuba nasib di dalam pembelian loteri. Wang yang banyak itu telah merosakkan dirinya. Wang yang banyak menyebabkan dia berfoya-foya. Membeli dadah sehingga US400,000 dan membeli pakaian sebanyak US730,000. Selebihnya menghabiskan wang membeli kereta mewah dan membelanjakan kawan-kawan berparti. Apa yang tinggal kepadanya kini hanyalah US32,000.
Kepada umat Islam, ambillah iktibar dari peristiwa ini. ALLAH mengingatkan bahawa antara dosa-dosa besar ialah bermain judi. Judi bukan menyenangkan tetapi menjahanamkan!
Callie telah terjun ke dalam lubang hitam yang tidak memungkinkan dia untuk keluar darinya.
Saya terbaca dalam Y!buzz: Pengajaran kepada orang yang tamak mengejar kekayaan dunia. Seorang remaja perempuan bernama Callie Rogers, berusia 16 tahun mendapat durian runtuh tanpa disangka. Dia mendapat kemenangan cabutan loteri sebanyak 3 juta dollar (1 juta Pound Sterling). Dan dia hampir menghabisi kesemuanya dalam tempoh 6 tahun.





Kebanyakan wangnya dihabiskan dengan berfoya-foya dan berparti, membuat pembedahan plastik buah dada dan lebih malang untuk mengambil dadah dan membeli kereta mewah. Dan dia membelanjakan wangnya dengan menempah pakaian sebanyak US730,000. Wangnya hanya berbaki US32,000.

Betapa dia menyesali diri kerana kemenangan itu telah menjerumuskan diri dalam kemusnahan. Bertunang dalam usia muda dan berpisah sebelum bersekedudukan denganseorang lelaki lain yang terus menjerumuskan dirinya dalam kancah dadah dan melahirkan melahirkan dua orang anak.

Katanya: Alangkah baiknya kalau dia tidak memenangi atau memulangkan kesemua wang kepada penganjur Loteri atau tidak mencuba bertaruh dari awal kalau inilah yang bakal dialaminya. tetapi nasi telah menjadi bubur. Dia menyesali diri kini. Terperangkap dalam kemeranaan kesihatan dan mengalami tekanan perasaan yang menyebabkan dia telah cuba untuk membunuh diri sebanyak 3 kali!

Apakah orang-orang Islam yang lupa diri dan terus hanyut untuk terus bergelumang dalam judi?

No comments: