Monday, July 13, 2009

Banyak Berjalan Luas Pandangan

BEREHAT SETELAH MEMBELI BELAH
KESIBUKAN DI JALAN PASAR BARU

TEMPAT MENGINAP DI JAKARTA



Jenuh berjalan, bertemu dengan pelbagai ragam manusia. Peniaga-peniaga jalanan dan peniaga di dalam gedung perniagaan amat ramah menegur pelancong-pelancong Malaysia yang konon banyak membawa wang berpuluh jutaan. Apa tidaknya seribu ringgit tukarannya menjadi lebih tiga juta rupiah. Tiba-tiba sahaja menjadi jutawan segera.




Penat dan rimasnya diserbu peniaga yang mahu kita membeli apa sahaja barangan jualan mereka. Mereka mencuba pelbagai cara. Tidak akan penat-penat atau merasa berputus asa walaupun dimarah berkali-kali. Mereka mencari rezeki dan ingin terus hidup dalam kota besar Jakarta. Rakyatnya berpuluh juta yang menghuni kota metropolitan itu. Penghuni kota Jakarta melebihi jumlah keseluruhan rakyat Malaysia keseluruhannya. Jadi bayangkan bagaimana manusia yang sebegitu ramai untuk meneruskan hidup. Itulah mereka sanggup untuk melakukan apa-apa pekerjaan untuk meneruskan kehidupan!




"Beli pak! Beli pak."




"Belanja pakcik, belanja pakcik!" Entah sejak bila pula mereka telah pandai menggunakan istilah Pakcik. Kalau tidak biasanya akan dipanggil pak atau ibu! Mereka mula mempelajari istilah Malaysia. Sebagaimana peniaga-peniaga Arab di Tanah Suci Makkah dan Madinah yang agak pandai berbahasa Melayu.

No comments: