Sunday, July 12, 2009

Kebesaran ALLAH di mana-mana

PENULIS BERLATARBELAKANKAN KAWAH GUNUNG BERAPI
GUNUNG BERAPI DI TANGKUBAN PRAHU

KELIHATAN GUNUNG TANGKUBAN PRAHU DARI JAKARTA


KAWAH GUNUNG BERAPI DI TANGKUBAN PRAHU



Dua bulan lepas, saya mendapat kesempatan melawat ke Indonesia, melawat Tanah Abang, Jakarta dan Puncak serta tidak ketinggalan ke Tangkuban Prahu, terletak di Bandung di sebelah Jawa Barat, tentunya dengan ketentuan dan rahmat dari-NYA jua. Selain membeli apa yang patut, sebagaimana lain-lain pelawat, sebagai buah tangan untuk kenalan dan sanak saudara di Malaysia, menginsafi diri mengenang kekerdilan diri di samping alam ciptaan ALLAH yang pelbagai dan menakjubkan! Pengarang sempat berkunjung ke Tangkuban Prahu, di Bandung. Terletak di sebuah gunung yang dilitupi udara sejuk dan awan gemawan sejuk yang deras bergerak. Di bawah, di dalam kawah gunung berapi yang masih lagi aktif, kelihatan wap masih berasap. Di perutnya mungkin masih bergelegak dengan wap panas belerang!




Mengikut cerita, Tangkuban Prahu ( dalam bahasa Sunda) atau Perahu yang terlungkup itu mempunyai beberapa versi dongeng yang diceritakan. Antara yang terkenal ialah seperti ceritera ini:


Ian menceritakan Dayang Sumbi, seorang puteri yang cantik, tinggal di Jawa Barat. Mempunyai seorang putera bernama Sangkuriang. Anak yang degil dan derhaka. Lalu dia dihalau dari istana. Dalam kesedihan itu, Dayang Sumbi dikurniai kuasa sakti yang menjadikannya kelihatan sentiasa muda. Awet mudalah tu.


Selepas terbuang jauh dari kampung halaman, Sangkuriang terasa benar ingin pulang untuk menemui ibunya, Dayang Sumbi. Setelah bertemu, keduanya tidak lagi mengenali antara satu sama lain. Sangkuriang telah jatuh cinta dengan kecantikan Dayang Sumbi dan ingin mengahwininya. Dayang Sumbi hanya mengetahui bakal suaminya itu adalah anaknya sendiri setelah melihat tanda-tanda lahir di tubuh Sangkuriang, ketika dia ingin keluar berburu bagi persiapan pernikahannya. Ternyatalah pemuda tampan itu adalah anaknya sendiri.


Untuk menghalang perkahwinan itu Dayang Sumbi mensyaratkan Sangkuriang mendirikan sebuah empangan dan membina senuah kapal besar bertujuan untuk menyeberang sungai. Sangkuriang bersegera pergi bertapa dan meminta kepada Gergasi Hijau membantu kerja-kerjanya. Kedua-duia kerja itu perlu dilaksanakan sebelum terbit matahari keesokan hari.
Dayang Sumbi melihat kerja-kerja Sangkuriang hampir terlaksana. Lalu dititahkan hamba sahayanya supaya segera memnghampar kain sutera merah besar di sebelah Timur. Dari jauh kelihatan seolah-olah seperti mentari pagi telah menunjukkan diri.
Sangkuriang tertipu. Merasakan kerja-kerjanya sia-sia sahaja lalu ditendangnya empangan dan kapal yang telah hampir siap. Empangan pecah dan menyebabkan banjir besar. Kapal terlungkup. Bentuk kapal itulah yang kelihatan di atas Gunung Tangkuban Prahu jika dilihat dari jauh.
Walau apapun moral ceritanya, fenomena kawah gunung berapi yang masih berasap itu tetap menakjubkan. Bila-bila sahaja boleh memuntahkan laharnya. Ia menandakan kejadian dan kebesaran Illahi, kalau kita melihat dengan mata hati dan merenung dalam-dalam mengenai kejadian alam yang dijadikan ALLAH. Siapalah kita di samping Illahi!

No comments: