Friday, July 24, 2009

Jasa PETRONAS


Sewaktu menaiki bas, Pak Tato yang menjadi jurutunjuk dan jurucakap syarikat pelancongan yang membawa saya dan rombongan melawat sekitar Jakarta secara tidak sengaja telah memberitahu, sejak kedatangan Petronas membuka setesen minyak di negaranya, telah membuka senario baru di negara Indonesia. Kebiasaannya setesen minyak yang kebanyakannya dimonopoli oleh syarikat-syarikat negara Barat, menjual minyak tidak mengikut sukatan yang betul. Ada penipuan dari segi kuantiti yang diisikan ke dalam tangki kenderaan. Dalam kata lain mengurangi jumlah kuantiti. Pengguna membayar harga mengikut jumlah yang ditetapkan tetapi dikurangi kuantiti semasa dimasukkan ke tangki kenderaan.

Tetapi bila Petronas mula memasuki pasaran Indonesia, jualan minyak oleh Petronas mengikut harga dan kuantiti sebenar. Dengan itu pengguna mula membanjiri dan meminati untuk menggunakan minyak di setesen Petronas. Begitulah peniaga yang jujur dan mengikut lunas-lunas perniagaan yang diajarkan dalam Islam. Sebelumnya syarikat minyak lain berurusniaga dengan cara yang kurang elok bagi mengaut keuntungan segera. Lalu Petronas telah mengubah senario perniagaan minyak di Indonesia. Itulah yang dikatakan oleh Pak Tato. Harap-harapnya itu adalah kebenaran dan hakikat sebenarnya.

Akhirnya syarikat minyak lain terpaksa mengikut jejak langkah PETRONAS! sesuatu yang patut warga Malaysia banggakan. Petronas telah banyak menyumbang untuk kemajuan negara dan memenuhi kantung kerajaan melalui hasil emas hitam yang diteroka di dalam dan luar negara.

No comments: