Thursday, July 16, 2009

Perniagaan Dunia dan Akhirat

Surau yang disediakan di tingkat 2 Hotel
Buku-buku rujukan agama disusun rapi di rak



Bilik bersebelahan surau tempat belajar Al-Quran dan Bahasa Arab

Ketika melancong ke Bandung, saya menginap di Hotel Alia. Pada waktu subuh, lebih kurang jam 4.30 pagi, kedengaran berkumandang azan Subuh yang memukau. Awalnya waktu subuh di sana. Kedengaran amat dekat. Saya meninjau-ninjau dari jendela. Di luar bilik masih kelihatan gelap dan kelam. Tidak nampak sebarang menara masjid. Tetapi azan itu kedengaran amat dekat. Seolah-olahnya sekitar hotel itu sahaja tetapi surau atau masjid tetap tidak kelihatan.
Di sebelah paginya setelah bersarapan, saya meninjau-ninjau dari ruang lobi dan naik ke tingkat dua. Wah rupanya terdapat surau di tingkat itu. Disediakan oleh pengurusan Hotel untuk kemudahan solat karyawan/karyawatinya (pekerja lelaki dan perempuan) bersolat. Ruang solatnya agak luas. Dan ia menganjur pula ke sisi hotel melalui tangga asing yang boleh digunakan oleh orang-orang yang bukan menjadi penyewa bilik untuk sama-sama bersolat. Saya sempat menemui muazzin yang juga menjadi imam. Masih muda.
Bagusnya hotel ini. Selain menyediakan raung solat yang luas, disediakan juga ruang tempat belajar Al-Quran dan bahasa Arab. Terdapat buku-buku agama yang disediakan di atas rak yang tersusun kemas.
Pengurusan Hotel rasanya telah menunaikan tanggungjawabnya untuk mencari kekayaan dunia dan kebahagiaan akhirat. Harap-harapnya lebih banyak pemilik-pemilik Hotel di negara kita yang menurut jejak langkah Hotel Alia ini.

No comments: