Tuesday, December 2, 2008

HUJAN ATAU PANAS?


Tanpa kita sedari, dengan masa berlari tanpa kita sedari dari hari ke hari, kita seolah-olah memandang fenomena sekeliling tanpa perasaan apa-apa. Hujan atau panas yang membungkus langit, atau bumi dilindungi awan dari terikan panas mentari. Hujan, hujanlah. Panas, panaslah. Kecuali cuaca itu terasa mengganggu kita. Kalau hujan lebat mencurah, seolah tiada rasa kasihan, terus menerus membanjiri laman, kampung dan hatta sebuah negara. Hanya ketika itu sahajalah kita terasa apalah bala yang menimpa kita. Atau datang kemarau yang melanda negara, lalu kita menyalahkan satu sama lain. Bumi menjadi panas, tanah menjadi kering dan garing! Manusia membakar hutan dan melepaskan segala macam gas yang mengotor dan dan menghakis ozon. Salah siapakah itu? Angkara siapakah itu atau kerakusan nafsu sebilangan besar makhluk bernama manusia? Kejamkah alam yang menghukum?


Sesungguhnya ALLAH menjadikan semua kejadian itu untuk menyuruh manusia memikirkan dan menjadi khalifah-NYA yang sebaik-baiknya!


Sebenarnya kita telah lupa siapa diri kita. Kita lupa siapa Pencipta kita dan seluruh maya pada ini. ALLAH SWT menurunkan ujian untuk menguji kita. Sabarkah kita. Berimankah kita. Apakah kita telah melakukan sebaik-baiknya untuk kesejahteraan umat, alam dan dunia seluruhnya? Atau kita telah melakukan banyak kerosakan di alam ini? Kembalilah kita ke asal fitrah manusia. Jangan rakus untuk membolot kekayaan diri sendiri dengan mengorbankan kesejahteraan manusia sejagat!


Allahu Akbar.

No comments: