Thursday, December 4, 2008

Kekayaan....berapa kayakah dikatakan kaya?


Setiap tahun kita akan dihidangkan dengan senarai manusia terkaya di dunia. Berapakah kekayaan dalam bentuk mata wang yang dikatakan memiliki kekayaaan itu?


Kita lihat di antara orang yang dikatakan memiliki kekayaan itu sehingga 3.5.2008:


1. Warren Buffette - warga Amerika Syarikat

Berusia 77 tahun memiliki harta bernilai $62 billion.
Dia menduduki ranking teratas setelah saham Berkshire Hathaway meningkat

mendadak.

2.Carlos Slim Helu - Taikun dari Mexico

Pemilik Telekomunikasi

Memiliki kekayaan $60 billion

3.Bill Gates - tidak usah diperkenalkan kerana sering menduduki ranking teratas pada

kebanyakan tahun-tahun sebelumnya, pemilik Microsoft.

Memiliki kekayaan sebanyak $58 billion.

4.Laksmi Mittal - warga India menetap di London.

Menceburi Industri Pembuatan. Memiliki Kilang besi terbesar dunia.

Kekayaan - $45 billion

5.Mukesh Ambani - warga India juga (Negara kita bila lagi?)

Kekayaan - $43 billion.

Juga dalam industri pembuatan - petrochemical.


Sesungguhnya ALLAH SWT menjadikan alam ini untuk manusia memikirkan dan menjaganya. Tidak salah mencari kekayaan tetapi kita juga diminta untuk beribadat kepada-NYA. Janganlah kita asyik mencari kekayaan tetapi terus lupa untuk beribadat kepada-NYA dan tidak menjaga hak-hak orang lain. Terlalu ramai manusia lain yang hidup dalam kedaifan yang memerlukan bantuan dan pertolongan. Ada di antara orang-orang kaya di atas yang mengasaskan yayasan amal (foundations) untuk memberi bantuan kepada orang-orang yang ditimpa musibah kemarau dan penyakit HIV dan sebagainya. Tuhan menjadikan orang-orang kaya untuk mambantu orang-orang papa dan miskin dan dijadikan orang-orang yang kurang bernasib baik untuk membantu orang-orang kaya melakukan kerja-kerja yang tidak sangggup dilakukan sendiri oleh orang-orang kaya!


Di sebalik kekayaan di atas, saya ingin berkongsikan cerita ini, walaupun telah berulangkali diceritakan dan dibaca, sama ada diambil iktibar atau sebaliknya...cerita yang benar-benar berlaku di zaman Rasulullah...


Suatu hari Abdul Rahman bin Auf, saudagar terkaya di zamannya, telah terlewat datang untuk mengerjakan solat bersama-sama Rasulullah, menyebabkan dia tertinggal satu rakaat. Setelah selesai solat, datanglah beliau menemui Rasulullah. Dia menyatakan kekesalannya kerana tertinggal satu rakaat berjemaah bersama Rasulullah. Lalu dia berkata kepada Rasulullah:


"Ya, Rasulullah. Aku telah tertinggal satu rakaat berjemaah bersamamu. Apakah aku dapat menebusnya dengan bersedekahkan tanah kebun tamarku yang terbaik bagi menebusnya?"


Lalu Rasulullah memberitahunya, dia tidak dapat menebus satu rakaat yang ketinggalan itu dengan hartanya. Sesungguhnya bersembahyang berjemaah satu rakaat itu lebih bernilai lagi. Satu rakaat bersolat jemaah lebih besar imbangannya daripada dunia dan segala isinya. Begitulah jua imbalan solat sunat dua rakaat sebelum subuh. Tuhan akan membalasnya dengan kekayaan yang melebihi dunia dan segala isinya. Apatah lagi kalau kita bersolat secara berjemaah di masjid setiap waktu. Apakah kita tidak mahu kekayaan yang ditawarkan itu? Insya ALLAH.


Jadi fikir-fikirkanlah. Betapa kekayaan yang kita miliki, ianya tidaklah memberi apa-apa erti sekiranya kita tidak beriman dan sering tidak bersolat jemaah, apatah lagi kalau tidak bersolat, yang menandakan sifat-sifat ubudiah kita kepada pencipta-NYA.


Jadi, kepada yang merasakan kurang berharta dan tidak kaya, renungkanlah cerita Sayyidina Abdul Rahman bin Auf di atas, apakah kita tidak mahu memiliki kekayaan yang disediakan oleh ALLAH kepada kita?
Kayakah mereka yang dikatakan yang terkaya di dunia ini berbanding apa yang akan diperolehi oleh muslimin dan muslimat jika bersolat jemaah di masjid!

No comments: